Vad kan jag få hjälp med?

Klicka här om du vill hoppa direkt till listan över symptom som har förbättrats efter behandlingen.

Fråga inte om patienten passar till den osteopatiska behandlingen utan fråga, vad osteopatin kan göra för patienten”

"Don't ask whether the case is suitable for osteopathic treatment, ask what osteopathy can do for the case!"

John Wernham D.O.

Någonstans har en myt uppstått att osteopati är en medicinsk vetenskap, som enbart berör ryggont, ömma leder och spända muskler. Detta är naturligtvis nonsens. Osteopati är också till för att hjälpa dig att uppnå naturlig immunitet och en hållbar kroppslig och psykisk utveckling. Patienter som kommer till mottagningen upptäcker snabbt vidden av klassisk osteopati

Behandlingen förbättrar din kroppsfunktion, så du uppnår optimal hälsa, ökad vitalitet och självläkning. Första steget är att lindra dina symptom, sedan stabilisera ditt tillstånd och slutligen förebygga återfall och återuppbygga hälsan.

Även fast klassisk osteopatisk behandling innefattar symptomlindring, så är det inte enda ändamålet. Behandlingen skall alltid, som John Martin Litllejohn uttryckte det, ”komma långt bakom problemet för att gräva upp roten till problemet”.

Vid behandling av patienter med kort- eller långvariga symptom, kronisk ohälsa och sjukdom bör kroppen tas genom olika faser tillbaka till orsaken. Detta kallas för regression. Utvecklingen av denna process och en indikation på att detta verkligen händer, är när patienten beskriver att tidigare symptom återkommer, som regel mindre intensivt och mindre ihållande. Regressionen är ett bra tecken på att sjukdomsprocesser som ligger kvar i kroppen – och som tidigare enbart har symptombehandlats – verkligen släpper. Därmed ges det utrymme till naturlig läkning.

Det är en vanlig uppfattning att osteopatisk behandling bara verkar mot ryggont och näckspänninger eller andra symptom i rörelseorganen. Faktum är att holistisk osteopati har en positiv inverkan på hela kroppens funktion även inre organ samt psykisk ohälsa. Holistisk osteopati är dessutom underskattat som förebyggande hälsovård. Det förebyggande värdet av holistisk osteopati (klassisk osteopati) grundar sig på dess deduktiva diagnos (logisk härledd diagnos) som skiljer sig mycket från den skolmedicinska differentialdiagnosen.

Nedanstående lista är exempel på problem som har förbättrats efter behandlingen. Listan är inte uttömmande.

Tveka inte ta kontakt om du har frågor angående din hälsa, ohälsa och dina symptom.

• allergier
  • andningen
  • bensår
  • depression
  • diskbråck
  • divertikulitis – tarmfickor
  • eksem
  • gynekologisk ohälsa
  • huvudvärk
  • inflammatoriska och olika smärttillstånd i rörelseorganen
  • kretsloppet och cirkulationen
  • mag- tarmbekymmer
  • matsmältningen
  • menstruation
  • migrän
  • mjölkstockning vid amning
  • neurologiska symptom, som nedsatt känsel och kontroll av armar eller ben
  • panikångest
  • ryggproblem med och utan utstrålande smärtor till händer, fötter, armar eller ben
  • stress; både arbets- och livsstilsmässig
  • sömn – insomningsproblem och avbruten sömn
  • urinvägarna
  • utmattning
  • utbrändhet
  • whiplash
  • yrsel
  • ögon, öron, näsa och hals
  • ångest

Självläkning är nyckelordet i osteopatisk behandling. Behandlingen är enbart ett stimuli till din självläkning. Jag hjälper dig att bli av med de funktionella och strukturella blockeringarna som hindrar kroppens självläkning och självreglering.

Det är uteslutande naturens privilegium att reparera försvagandet av någon struktur. Läkaren bör sålunda inse att hans huvuduppgift består i att fastställa och ta bort hinderna, som blockerar reparationsprocessen eller hindra naturens läkningskrafter, och därigenom göra det möjligt för naturen att återställa delarna till det normala tillståndet”

”It is the prerogative of nature alone to repair the waste of any structure. The physician will thus realize that his chief duty consists in ascertaining and removing those impediments which obstruct the reparative process or thwart the effort of the nature, and thus enable her to restore the parts to their normal conditions”

John Hilton, Britisk kirurg och anatom (1804 – 1878)

Sören Sögaard Jörgensen D.O. M.I.C.O.

Center för klassisk osteopati
Östra Långgatan 34a